برجام با خروج هر طرف توافق از بین می‌رود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بار دیگر نسبت به تبعات خروج آمریکا از برجام هشدار داد. او گفت با خروج هر یک از طرفین برجام، این توافق هسته‌ای از بین خواهد رفت و اروپا نیز بخوبی این موضوع را می‌داند. به گزارش «وطن‌امروز» این برای دومین بار در یک هفته اخیر است که لاوروف نسبت به آینده برجام ابراز نگرانی می‌کند. او دوشنبه گذشته با انتقاد از اظهارات اروپایی‌ها درباره سازش با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران، این اظهارات را نشان‌دهنده یک سیر نزولی دارای پیامدهایی منفی خواند. حالا در آستانه سفر اروپایی وزیر خارجه آمریکا به 4 کشور اروپایی فرانسه، انگلیس، سوییس و لهستان که با هدف متقاعد کردن انگلیس و فرانسه برای پیروی از واشنگتن صورت می‌گیرد، وزیر خارجه روسیه بار دیگر از نگرانی‌های مسکو درباره تغییر موضع اروپا درباره توافق و هزینه‌های همراهی اروپا با آمریکا گفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که سال 2015 حاصل شد، گفت اگر هر یک از طرف‌های این توافق از آن خارج شوند، توافق به‌سادگی از بین می‌رود. لاوروف افزود: توافق هسته‌ای ایران هنوز نمرده است و تا زمان بررسی بعدی آمریکا همچنان پابرجاست. تصمیمی درباره توافق هسته‌ای در واشنگتن اتخاذ نشده است و ما هیچگونه خدشه‌ای به این توافق را نمی‌پذیریم و اروپایی‌ها به خوبی خطرات این مساله را درک می‌کنند. درخواست از ایران برای مداخله نکردن در امور خاورمیانه غیرممکن است زیرا تمام کشورها منافع خود را دارند و این مساله شامل سعودی نیز می‌شود. وی همچنین اظهار داشت: مسکو اطلاعاتی به‌دست آورده که نشان می‌دهد آمریکا در تلاش است اتحادیه اروپایی را به تغییر موضعش درباره این توافق متقاعد کند و از واشنگتن پیروی کند. اگر هر یک از طرف‌های توافق از آن خارج شود، این توافق نمی‌تواند اجرا شود. سپس توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد و توافق دیگری هم وجود نخواهد داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: این توافق با مذاکره مجدد حفظ نخواهد شد، بویژه با توجه به درخواست‌های واشنگتن درباره توافق هسته‌ای که از نظر تهران غیرقابل قبول است. این کاملا روشن است. من بر این باورم که اروپایی‌ها در حال حاضر خطرات این مساله را درک می‌کنند.
اصلاح برجام؛ محور اصلی سفر تیلرسون
هشدار سرگئی لاوروف نسبت به بهانه‌جویی‌های آمریکا درباره توافق هسته‌ای و تلاش این کشور برای تغییر موضع اتحادیه اروپایی پیرامون برجام در شرایطی است که تیلرسون وزیر خارجه آمریکا این هفته به چند کشور اروپایی سفر می‌کند تا موافقت آنان را برای اصلاح برجام به دست آورد. به گزارش تسنیم، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته رایزنی درباره ایران و توافق هسته‌ای برجام، محور اصلی بسیاری از رایزنی‌های رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر به لندن، پاریس، ورشو و داووس خواهد بود. به گزارش رویترز، مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ناگزیر، ایران محور اصلی بسیاری از گفت‌وگوهایی خواهد بود که وزیر خارجه با متحدان ما در ناتو و شریکان‌مان در اروپا خواهد داشت.» وی اضافه کرد: «ما در راستای تلاش‌های‌مان برای رفع معایب (توافق هسته‌ای ایران) و در مرحله بعدی، نحوه مهار نفوذ مخرب ایران در منطقه روی هماهنگی‌های نزدیک با انگلیس و فرانسه تأکید داریم.» مقام وزارت خارجه آمریکا پیش‌بینی کرد: «بنابراین فکر می‌کنم این موضوعات، اولویت بالایی در رایزنی‌های او (تیلرسون) خواهد داشت».